FAQ

Information om corona

Blir min beställning levererad på ett tryggt/hygieniskt sätt?

Ja, eftersom vi anpassar förpackningen till varje artikel och har även infört säkerhets- och hälsoåtgärder i våra lager enligt rådande situation. Även våra postoperatörer har vidtagit åtgärder med avseende på kontaktlösa leveranser.
  • DHL: För att möjliggöra kontaktlösa leveranser avstår DHL just nu från att du signerar mottagandet av ditt paket. Utöver det kan du ange en plats på din fastighet där ditt paket får deponeras eller låta paketet skickas till en Packstation om du är registrerad för det. Bara ange ditt DHL kundnummer under beställningen.
  • dpd: Även dpd möjliggör ett kontaktlöst mottagande av ditt paket genom att avstå från kroppskontakt eller genom att du ger ditt okej för att deponera paketet på en plats på din fastighet. Utöver det överlämnas ditt paket även kontaktlöst när du hämtar det på ett dpd postombud.

Blir mitt paket levererad om mitt bostad är i karantän?

Vanligtvis ja. Du bör dock följa postoperatörernas aktuella information.

Finns det fördröjningar i bearbetningen av returer eller angående leveranstiden?

För tillfället upplever vi inga fördröjningar. Hos Relaxdays sätter vi stort värde på en smidig bearbetning av beställningar och returer. Du behöver inte räkna med ytterligare väntetid.

Beställning

Hur kan jag beställa?

Du kan beställa direkt via vår nätbutik. Det är tyvärr inte möjligt att beställa via e-post eller telefon. Så fort du har lagt en eller flera varor i varukorgen kan du gå till kassan. Efter att du har angett dina kontakt-, leverans- och betalningsuppgifter tar vi hand om din beställning.

Hur kan jag betala för min beställning?

Vi erbjuder olika betalningsmetoder i vår nätbutik. Det är möjligt att välja mellan förskottsbetalning via banköverföring, Amazon Pay, PayPal, autogiro, kreditkort och faktura. Ytterligare informationer om våra betalningsmetoder hittar du här.

Hur kan jag ändra eller annullera min beställning?

Så länge din beställning har ännu inte har skickats kan du annullera den genom att kontakta vår kundservice. Du når oss antingen via e-post till support@relaxdays.de eller via vårt kontaktformulär.

Leverans

Vilka leveransalternativ finns?

Eftersom dina artiklar redan befinner sig på lager hos oss och skickas inom ca 3-5 arbetsdagar inom Europa efter att vi har mottagit betalningen, erbjuder vi ingen expressfrakt. Våra paket levereras av DHL eller dpd. I e-postmeddelandet med din leveransbekräftelse kan du se vem som levererar ditt paket hem till dig så fort paketet är på väg.

Vad kostar leveransen?

Inom Tyskland erbjuder Relaxdays fri frakt för alla varor. Läs mer om leveranskostnader till andra europeiska länder här.

Är det möjligt att beställa från utlandet?

Ja, vi levererar varor till många länder inom hela Europa. Vilka länder det är och hur mycket det kostar att få leveranser dit kan du läsa om här.

Är det möjligt att få min beställning skickad till ett postombud eller en Packstation?

Ja, det är möjligt. Dock kan du vanligtvis bara få ditt paket skickad till en Packstation om du har ett DHL kundnummer. Vänligen ange detta vid din beställning.

När får jag min beställning?

Efter att vi har skickat din beställning får du ett e-postmeddelande med ett sändningsnummer som du kan använda för att spåra ditt paket. Dessutom kan du även kontakta vår support via e-post till support@relaxdays.de eller via vårt kontaktformulär för att få en uppdatering om din beställning.

Returer

Kan jag returnera varor?

Ja, du kan returnera alla våra artiklar. Skulle du inte gilla en produkt som du har beställt kan du, utan att ange skäl, skicka tillbaka varan inom 30 dagar efter köpet. Skulle du har fått en bristfällig eller defekt vara kan du byta den inom 6 månader efter köpet. Kan du påvisa att defekten förelåg redan innan köpet är det även möjligt att returnera varan 6-24 månader efter köpet.

Vem betalar fraktkostnaderna vid retur?

Det beror på omständigheterna. Har du fått en bristfällig vara är det självklart vi som står för fraktkostnaderna. I detta fall väljer vi leveransföretaget. Skickar du tillbaka produkten eftersom du inte gillar den står du själv för kostnaderna. Då kan du själv bestämma leveransföretaget. Dessutom är det möjligt med fri retur via PayPal, om du har använt dig av detta betalningssätt.

Hur skickar jag tillbaka min artikel?

Skulle du vilja returnera en vara kan du kontakta vår kundservice via e-post till support@relaxdays.de. Är det vi som står för returkostnaderna får du en returetikett av vår kundservice. Du får ett e-postmeddelande av oss när din retursändning har kommit in och bearbetas.

När får jag tillbaka mina pengar vid retur?

Du får dina pengar ca 3-4 arbetsdagar efter varan har kommit tillbaka till oss. Pengarna betalas tillbaka på samma sätt som du valde vid betalningen.

Jag har fått en skadad artikel. Vad händer nu?

Självklart vill vi att du mottar felfria varor och är nöjd med din beställning. Skulle du ändå få en bristfällig artikel var god och kontakta vår kundservice via e-post till support@relaxdays.de eller via vårt kontaktformulär. Tillsammans hittar vi säkert en tillfredsställande lösning.

Montering

Innehåller leveransen monteringsmaterial, verktyg eller anvisningar?

Det är möjligt, men beror på artikel och beskrivning i vår nätbutik. Var god och läs igenom produktbeskrivningen av din önskade artikel, där får du reda på om monteringsmaterial eller verktyg medföljer. Vid produkter som ska monteras själv medföljer alltid monteringsanvisningar.

Monteringen av en artikel fungerar inte. Vad händer nu?

Skulle du ha problem med att bygga upp en av våra produkter kontakta gärna vår kundservice. Du når oss via e-post till support@relaxdays.de eller via vårt kontaktformulär. Vårt team hjälper dig gjärna.

Det saknas delar för att kunna montera min produkt. Vad händer nu?

Har du fått en ofullständig leverans där det saknas delar var god och kontakta vår kundservice. Du når oss via e-post till support@relaxdays.de eller via vårt kontaktformulär. Vårt team hjälper dig gärna och tillsammans hittar vi en tillfredsställande lösning.

Mitt konto

Är Relaxdays' webbplats säker?

Vår butik är utrustad med olika och komplexa säkerhetsåtgärder. Dessa har syftet att skydda all information som behandlas av oss mot förlust, missbruk eller förändringar. Med hjälp av SSL (Secure Sockets Layer) krypteringsteknologier och skyddsåtgärder mot XSS och CSRF garanterar vi säkerheten av alla beställningar och uppgifter. Alla uppgifter du anger lagras alltid i krypterad form.

Hur ändrar jag mina kontouppgifter, till exempel leveransadressen eller lösenordet?

När du är inloggad i vår nätbutik kommer du till din kontoöversikt via Mitt konto-fliken, som du hittar uppe till höger på vår webbplats. Där kan du bearbeta alla dina kontouppgifter och kontaktinformationer.

Jag har glömt mitt lösenord. Vad händer nu?

Har du glömt ditt lösenord kan du välja detta alternativ vid inloggning. Efter att du anger din e-postadress skickar vi en länk till dig som du kan använda för att återställa ditt lösenord.

Hur kan jag radera mitt kundkonto hos Relaxdays?

Skulle du önska att ditt konto samt alla dess tillhörande uppgifter raderas i denna butik kan du skicka ett e-postmeddelande med denna önskan till datenschutz@relaxdays.de. E-posten måste ha „radera kundkonto butik“ som ämnesrad.

Tips & Tricks

Är rostfritt stål magnetiskt?

De flesta typer av rostfritt stål är inte det. Huruvida stålet är rostfritt eller ej spelar ingen roll med avseende på om det är magnetiskt eller ej, även om många tror det. Det stämmer alltså inte att man kan fastställa stålets kvalité med hjälp av dets magnetiska egenskaper. Som regel är ferritiskt rostfritt stål magnetiskt medan austenitiskt och martensitisk stål vanligtvis inte är det. Alla tre tillhör den gruppen rostfritt stål som inte rostar.

När kan rostfritt stål rosta?

Icke-rostande rostfria stål innehåller minst 10,5% krom. Genom reaktionen med syre uppstår det en kromoxidskikt på objekt av rostfritt stål, som fungerar som passivskikt och skyddar mot korrosion. För att bevara denna är det viktigt att rengöra rostfritt stål regelbundet. Föroreningar genom miljöpåverkan, vägsalt, bordssalt eller vätskor som innehåller klorid kan skada skyddsskikten på stålet på lång sikt. På grund av sådana skador kan det hända att även rostfria stål rostar.

Flygrost på aluminium. Är det normalt?

Om aluminium ej är försedd med en beläggning, lackerat eller eloxerat, reagerar den blanka ytan med syret i luften. Den resulterande oxidskikten skyddar aluminiumet mot skadliga miljöpåverkningar. Skulle dock pH-värden i metallets omgivning fluktuera kan det leda till att aluminiumet börjar rosta.
För att förebygga detta är det viktigt att upprätthålla ett pH-neutralt miljö och därmed inte bruka syrehaltiga eller basiska rengöringsmedel. Du bör heller inte använda trasor som du innan använde för rengöring av stål, järn eller andra metaller, för att undvika överföringen av järnoxid till dina aluminiumsaker. Helst undviker du också att placera dem i närheten av andra metaller och lagrar dem ej tillsammans med fuktigt eller smutsigt trä.

Hur vårdar jag mina bambumöbler?

Vilken skötsel som är bäst lämpad för dina bambumöbler beror på var de står och vilka förhållanden de utsätts för. För att skydda dem mot fuktighet ute eller i badrummet rekommenderas att vårda bambumöbler med olja eller lackera dem med polyuretanlack. För att öppna porerna innan den regelbundna oljningen bör du våttorka dina bambusaker med het vatten först. Så fort möbeln är torr igen kan du behandla den med vårdolja för bambu eller en naturlig matolja. Efter en kort stund där oljan får verka lite bör du torka av det tunna oljelagret igen.
Dessutom bör du beakta att de flesta av våra bambuartiklar har lackerats med transparent nitrocellulosa. Sådana nitrolacker sörjer för en god mekanisk slitstyrka vid förädlingen av trä för inomhusbruk. Ändå är nitrolacker relativt vittringskänsliga och möbler som har behandlats med dem därmed inte särskilt lämpade för utomhusbruk. Skulle du behöva ytterligare skydd kan du naturligtvis applicera en lämplig beläggning från fackhandeln på våra möbler.

Har du ej hittat svaret på din fråga? Kontakta oss gärna!

Ring vårt servicenummer

Telefon: +49 (0) 345 56 67 09 30
Måndag - fredag kl. 9.00 till 21.00
Samtalspriser från fasta nät i Tyskland till lokal nivå, priser för mobilsamtal kan variera (beror på operatören).

Eller skriv till oss!
Kontaktformulär

Använd vårt Kontaktformulär

Vi bearbetar ditt ärende så fort som möjligt och svarar dig via e-post.

Kontakt

Skriv ett DM till oss

Skicka ett privat meddelande till oss på Facebook eller Instagram så hjälper vi dig gärna.